دبیرستان امام رضا از مدرسههای برجسته مشهد بوده که در خیابان فرهاد مشهد واقع شده است. این مجموعه در دل خود دارای کاشیکاریهای چشم نوازی است که اثر هنرمندان برجسته شهر مشهد است. همچنین فضای داخلی این دبیرستان دارای آینه کاریهای زیبایی است که برگرفته از طرح و نقوش به کار برده شده در حرم امام رضا (ع) هست. در نتیجه این خصوصیات دبیرستان امام رضا فضایی مناسب برای تحصیل، رشد و شکوفایی دانش آموزان فراهم کرده است. اما این مدرسه نیازمند تغییراتی در فضای راهرو و ورودی خود بود که خواسته کارفرما، هماهنگی کامل تغییرات و بازسازی مجموعه با ویژگیهای شاخص این مدرسه بود. در کنار کاشیکاریها و آینهکاریهای مجموعه، دیوارهای مدرسه امام رضا ترکیبی از گچ و سنگ، به عنوان قرنیز دور تا دور فضا تا ارتفاع ۸۰ سانتیمتری بود که با توجه به همریختگی مصالح نیازمند بازنگری بود. همچنین مدیریت دبیرستان امام رضا مجموعه بخشهایی از لابی را به عنوان تابلو اعلانات استفاده میکردند که جنس آن از پنلهای چوبی بود. نمای این مجموعه نیز از آجر بود که در قسمتهایی از آن نیز کاشی کاریهایی وجود داشت. از المانهای شاخص دیگر موجود در این فضا وجود لوسترهای کریستالی عظیمی بود که بر فضای داخلی راهروها اثرگذاری قابل توجهی داشت.
ویژگیهای پروژه دبیرستان امام رضا
در کنار وجود کاشی کاری ها و آینه کاریهای فضاهای داخل دبیرستان امام رضا که به عنوان عناصری شاخص نیازمند توجه در طراحی بود، محدودیتهای اقتصادی مربوط به بودجه آموزش پرورش و کمبود وقت به دلیل شروع سال تحصیلی، نیازمند استفاده از مصالح و ایدههایی بودیم که پاسخ گوی محدودیتهای موجود در پروژه باشد. از این رو استفاده از آجر به عنوان مصالحی که هم قابلیت همخوانی با عناصر داخل پروژه را داشته و هم امکان اجرای سریع و بهصرفه را دارد بهره بردیم. درنتیجه از آجر به گونهای بهره برده شد که گچ موجود در راهروها که به مرور زمان فرسوده شده بود تا حد ممکن پوشیده شده و همچنین با بهره بردن از پتانسیل آجر در تولید گره و هندسه، فضایی جذاب و پویا در فضای داخلی مجموعه شکل بگیرد. از سوی دیگر برای افزایش هماهنگی با عناصر موجود در دبیرستان امام رضا سعی شد در قسمتهایی از آجرکاری از طرحهای کاشی کاری به عنوان المانهایی در معرفی کلاسها استفاده شود. موضوع بعدی طراحی و بازسازی این مجموعه طراحی دوباره نورپردازی داخل راهروهای این مدرسه بود تا ضمن افزایش نور در داخل راهروها به صورت هماهنگتر با آجر کاریهای جدید و عناصر شاخص این مجموعه بود، در نتیجه سعی شد از نورهای خطی در سقف ای مجموعه استفاده شود.