نکات طراحی خانه های لوکس قسمت ۱

در این ویدئو با ارائه نکاتی در مورد نورپردازی در

فهرست مطالب

نکات طراحی خانه های لوکس قسمت ۱

در این ویدئو با ارائه نکاتی در مورد نورپردازی در طراحی داخلی در خدمت شما هستیم و به بررسی این می‌پردازیم که : چگونه نورپردازی مناسب می‌تواند هر فضایی را متحول کند و جذابیت ظاهری آن را افزایش دهد.

اگر به‌ دنبال به‌ روزرسانی فضای زندگی خود هستید و یا یک طراح داخلی حرفه‌ای هستید که به دنبال ایده برای افزایش کیفیت فضا با نورپردازی است، این ویدئو شما را با چگونگی استفاده از نورپردازی به منظور ایجاد یک محیط زیبا و کاربردی، آشنا می‌کند.

توهم فضا در طراحی

اولین مورد مهم در طراحی خانه های لوکس، توهم فضا یا خیال انگیزی فضا است. در این حالت نور طبیعی و مصنوعی هر دو در این خیال انگیزی تاثیر دارند!

به عنوان مثال زمانی که در اتاقی نور کافی وجود نداشته باشد، اتاق ها کوچکتر به نظر میرسند و بالعکس اتاق های روشن بزرگتر احساس می شوند.

به علاوه آن، زمانی که نور اتاق کم باشد احساس خفگی به ما دست میدهد و نزدیک بودن اشیا مانند مبل ها نیز این مشکل را تشدید می کند.

راه حل ها

اگر اتاق بیش از حد تاریک باشد اولین راه حل این است که دنبال راهی برای افزایش نور طبیعی بگردیم!

استفاده از نورپردازی میتواند به رنگ های کلی یک اتاق اضافه یا کم شود.در نظر داشته باشید که توهم یا خیال انگیزی فضا توسط نوری که از سطح دیوار ها منعکس می شود تعریف میشود. به این ترتیب دیواره ای روشن، فضا را بزرگتر و دلبازتر نشان میدهند.

در کنار اینها، نور جهت دار میتواند رنگ دیوار را نرم کند و بر نحوه روشن یا تیره بودن یک دیوار یا قسمتی از آن تاثیر بگذارد، در صورتی که نور طبیعی در دسترس نباشد. دیوارکوب ها، چراغ های خوشه و نور های آویز میتوانند در این تجسم و توهم فضا مفید باشند.

لحن و جَو در طراحی خانه های لوکس

دومین مورد، لحن، اتمسفر یا جَو فضا است که با استفاده از نور مناسب ایجاد میشود.

قبل از انتخاب و تهیه نور های هر اتاق باید در نظر داشت که هر اتاق بر اساس نوع کاربری و استفاده های خود، نیازمند مدل های متفاوتی از نور است.

به عنوان مثال یک اتاق مطالعه نیازمند نورپردازی موضعی است، در حالی که یک اتاق لاندری یا خشکشویی، نیازمند یک فلورسنت فشرده و بدون تابش خیره کننده است. در محیط هایی مانند آشپزخانه، ناهارخوری و اتاق نشیمن به لایه های مختلف نور نیاز است تا عمق و بافت هر فضا کامل درک شود.

بازتاب و سایه در طراحی داخلی معماری

سومین قسمت مهم در طراحی داخلی، بازتاب و سایه است. سایه، نور و بازتاب آن از جنبه های اساسی روشنایی هستند که به ایجاد بافت و تنوع در فضا کمک می کنند.

استفاده از نور های متناسب با عملکرد فضا به شما این امکان را میدهد تا در صورت لازم، بازتاب ها، سایه ها و هایلایت های مورد نظر را بپوشانید و یا آنها را تقویت کنید تا فضای نهایی تبدیل به یک فضای دلنشین و زیبا شود.

نقاط کانونی در طراحی معماری

یکی دیگر از مسائل مهم طراحی خانه های لوکس، نقاط کانونی هر اتاق است که همیشه بیشترین توجه را به خود جلب میکند.

میتوانید با ایجاد عمق و استفاده از نور، نقطه کانونی مورد نظر را ایجاد کنید! به عنوان مثال : میتوانید با نصب دو نور در طرفین دیوار به ایجاد عمق در فضا کمک کنید و مرکز توجه را در بین دو چراغ به وجود بیاورید.

به علاوه این ها، میتوان از نقاط کانونی برای جلوه بهتر تابلو ها و آینه ها نیز استفاده کنید. در نظر داشته باشید که نورپردازی عملکرد کلی یک فضا را بهبود می بخشد و باعث ایجاد حس امنیت، راحتی و … میشود.

چراغ های نصب شده روی سطوح یا فضاهای بزرگی مثل سالن ها و سرسراها و یا لابی، علاوه بر زیبا و جذاب تر کردن فضا، به روشن شدن فضا نیز کمک زیادی می کند.

سخن پایانی

ممنون که تا انتهای این آموزش با گروه معماری مفیدی دیزاین همراه بودید، امیدواریم این آموزش به شما در طراحی محیط مورد نظر خودتون کمک کنه!

اگر سوال یا نظری در مورد نورپردازی محیط، طراحی خانه های لوکس و … داری در قسمت نظرات این آموزش برای ما بنویس تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ بدیم.

منبع: مفیدی دیزاین – ارائه دهنده خدمات معماری و طراحی داخلی

نظرات و سوالات

نظرات و سوالات خود را با ما درمیان بگذارید

امتیاز دهید 

اشتراک گذاری

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *