نورپردازی در دکوراسیون داخلی قسمت ۱

در این ویدئو با ارائه نکاتی در مورد نورپردازی در

فهرست مطالب

نورپردازی در دکوراسیون داخلی قسمت ۱

در این ویدئو با ارائه نکاتی در مورد نورپردازی در طراحی داخلی در خدمتتان هستیم. ما به بررسی این می‌پردازیم که چگونه نورپردازی مناسب می‌تواند هر فضایی را متحول کرده و جذابیت ظاهری آن را افزایش دهد. برای شخصی که به‌ دنبال به‌ روزرسانی فضای زندگی خود است یا یک طراح داخلی حرفه‌ای که به دنبال ایده برای افزایش کیفیت فضا با نورپردازی است، این ویدئو شما را با چگونگی استفاده از نورپردازی به منظور ایجاد یک محیط زیبا و کاربردی، آشنا می‌کند.

تاثیر نورپردازی بر احساسات:

نورپردازی هم یک هنر و هم علم است، که میتواند بر روحیه، اشتها و خواب ما تاثیر جدی داشته باشد به عنوان مثال در نور شدید احساسات با شدت بیشتری درک میشوند و یا نور بیش از حد در شب میتواند باعث اختلال در کیفیت خواب ما شود همینطور رنگ اتاق و دمای رنگ نور میتواند در حس و حال ما در فضا تاثیرگذار باشد تفاوت بین کندی و افسردگی یا نشاط و خوشبینی میتواند بخشی از آن به رنگ محیط اتاق و نور مربوط باشد.

اگر نور خانه خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد فضا بی استفاده و نا آرام میشود به عنوان مثال: اگر در محیط کاری نور زیادی وجود داشته باشد کارمندان احساس ناراحتی میکنند و به راحتی عصبانی میشوند همینطور برعکس یعنی اگر نور کافی در محیط کار وجود نداشته باشد باعث میشود که انرژی کارمندان به سرعت کاهش پیدا کند و در نهایت بازدهی کم میشود در نتیجه نور پردازی مناسب سبب بازدهی و بالا رفتن دقت میشود، همچنین خستگی را به حداقل میرساند و باعث میشود چشم ها خسته نشوند.

انواع نورپردازی:

بطور کلی نورپردازی ها به سه دسته اصلی تقسیم میشوند که در ادامه هر دسته را معرفی میکنیم:

۱- نورپردازی عمومی:

این نورپردازی از اولین لایه های نورپردازی است که در طراحی نورپردازی مدرن استفاده میشود و به نور مورد استفاده برای روشنایی کلی فضا اشاره دارد، این نوع منبع نورپردازی الزامات اولیه را برای حرکت کردن در محیط و یا فعالیت ایمن، آسوده و راحت در فضا فراهم میکند مانند چراغ های سقفی و یا نورپردازی های سقفی که میتوانند نیاز عمومی به نور را فراهم نمایند.

۲- نورپردازی موضعی(کاری):

دسته دوم به ما این امکان را میدهد تا منابع نوری مناسب را در مکان هایی که بیشتر موردنیاز هستند قرار دهیم، بطور کلی مناطق خاصی را روشن کنیم که بیشتر فعالیت هایی مانند آشپزی، لباس پوشیدن و کتاب خواندن در آنها صورت میگیرد در نورپردازی مدرن استفاده از این نوع نورپردازی در مناطقی مانند پیشخوان آشپزخانه یا جزیره، کنار تخت خواب و یا صندلی ها استفاده می شود.

۳- نورپردازی تاکیدی:

آخرین لایه از یک طراحی نورپردازی که شامل روشنایی تاکیدی یا تزئینی میشود، نورپردازی تاکیدی منبعی است که در طراحی نورپردازی مدرن مورد استفاده قرار میگیرد و میتوانند عناصر خاصی مانند یک نقاشی، یک مجسمه، یک ورودی یا یک ویژگی معماری خاص را برجسته کند اغلب اوقات ممکنه نورپردازی تاکیدی خودش یک عنصر منحصر به فرد باشد که نمایشگر فضایی مانند لوستر ظریف یا آویز های نمایشی باشد، که یک منطقه و حوزه خاص را به نمایش میگذارد.

سخن پایانی در قسمت اول:

طراحی داخلی شامل لایه های زیاد است که یکی از این لایه ها طرح روشنایی نام دارد، عموم مردم اغلب به پتانسیل نورپردازی برای تبدیل یک فضا پی نمیبرند بنابراین این لایه مهم را نادیده میگیرند اما پیشنهاد میکنیم اگر دوست دارید از ظاهر منزل خودتان و یا دفتر کارتان بیشترین بهره را ببرید و بیشترین کیفیت فضایی را داشته باشید نورپردازی مناسب را در اولویت قرار دهید، ممنون از اینکه تا آخر این آموزش با ما همراه بودید.

 

منبع: مفیدی دیزاین – ارائه دهنده خدمات معماری و طراحی داخلی

نظرات و سوالات

نظرات و سوالات خود را با ما درمیان بگذارید

امتیاز دهید 

اشتراک گذاری

پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.